söndag 8 januari 2012

Louise

Igår såg jag på Stjärnorna på slottet på svt, det var ju Louise Hoffstens dag igår. Jag hade hört att hon gått med på att medverka med ett krav; Att slippa behöva prata om sin sjukdom. Men såklart hamnade hon där endå, och jag tror det är oundvikligt. Hur man än vrider och vänder på det så påverkar den ju hela ens liv, i liten eller större utsträckning.

Men det var kul att se henne och hur hon pratade om sin sjukdom. att se henne kämpa och inte beklaga sig eller se sig som ett offer.

Hon är inte speciellt, unik eller ett helgon på nåt vis, men hon är en offentlig person, en mycket sympatisk dessutom, som ger denna sjukdomen ett ansikte och ökad förståelse för dem som inte kan eller vet så mycket om detta.

Men jag skulle vilja veta vilken medicin hon går på, det är intressant tycker jag. Hon har ju blivit ganska påverkad under dessa 15-17 år som hon varit sjuk (osäker vilket år det var hon fick diagnos).

Men det är en lustig sjukdom, för de finns de som levt med det i 60 år, utan mediciner och lever rätt ok endå. Sen finns de som levt med det i 10 år, med medicin, och är i dåligt skick. Vad gör skillnaden?

Jag har förresten fått tag i en vibrationsplatta, får troligen hem den slutet på månaden, så då blir det träna av!! Rapporterar löpande om hur det går!

2 kommentarer:

Ms mitt i livet sa...

Hej !

visst instämmer i allt du skriver om Louise, hon är sååå stark.
Jag har läst någonstans att hon har copaxone som broms och att hon fick diagnosen runt 96..

Kram // Ulrika

Anonym sa...

Jag hörde nånstans att hon har Tysabri nu, men hur säkert det påståendet är vet jag inte.