tisdag 29 november 2011

Vibrationer

Har läst lite om vibrationsplattor nu, och känner att det är nåt jag vill prova! De finns ju ofta på rehab och hos sjukgymnaster, men jag skulle vilja ha en hemma, ist för att bara träna en gång i veckan. Finns ju både dyra nya upp till 70.000kr(!) och billigare och begagnat. Så jag funderar på det senare alternativet. Känns som att det skulle vara super faktiskt. Lite saxat från vibrationsplatta.se ;

Vibrationsträning på en vibrationsplatta gör det möjligt att träna hela kroppen på 10-15 minuter och kan jämföras med ett träningspass på gymmet på hela 60 minuter. Träna 3 gånger i veckan, 10-15 minuter. Det är allt du behöver.

Med vibrationsträning tränas nästan 100 % av muskulaturen mot enbart 40-60 % vid konventionell träning, det ger en djupare träning av muskeln.

Nerverna i muskulaturen är är mycket viktiga för att musklerna skall prestera upp mot sin maxpotential. Vid vibrationsträning kommer resultaten att komma mycket snabbare.

En annan fördel är att muskler som inte används så ofta tränas, vibrationerna stimulerar dessa muskler genom reflexerna. Effekten blir att alla muskler tränas.

Vibrationerna stimulerar många muskler samtidigt vilket gör träningstiden väldigt kort. I normal träning tränas en muskel i taget.”

1 kommentar:

MyStory sa...

Jag skulle också vilja testa vibrationsträning men här där jag bor finns inte tillgång till något sånt...