onsdag 19 oktober 2011

Mat & Ms

När man har en sån här sjukdom är det ju viktigt att man äter bra för att vara så pigg som möjligt och få ut det bästa man har. Man vill ju känna sig så bra som det bara går, inget konstigt med det.

Jag såg en person med MS på sjukhuset en gång som var kraftigt överviktig, vägde över 120, men säkert 150.

Det förvånar mig när man klarar av det, när man redan har en sjukdom som gör en ostabil, tung i kroppen och trött. Vad gör inte de kilona, stillasittande och dålig mat då?

Nej jag tycker det ska informeras bättre till sjuka hur de ska göra för att må bra och skriva ut motion eller bra mat på recept.

Kan slå vad om att den människan skulle känna sig som ny om den gick ner 40kg.

Men jag gör ju åt fel håll ist då, jag äter alldeles för lite och det vet jag, men jag har ingen matlust, känner inte direkt för att äta och hinner inte alltid heller.

En vanlig dag ser ju ut såhär;

Frukost; Riskaka med smör och leverpastej

Lunch; lite gröt med tösen eller matrester

Middag; nån gryta eller köttbit med typ potatis, i liten mängd..

Kvällsfika; te och torkad frukt och en hårdmacka.

Inga mellanmål, inget småätande. Skulle vara kul att veta hur många kalorier som går in på en dag..inte är det många af.

Och jag blir ju trött, irriterad och snurrig i skallen och jag stressar upp mig för att det är sjukdomen.. Ibland är jag inte så smart när det gäller mig själv.

Inga kommentarer: