tisdag 7 juni 2011

Sjukdom/symptom

Ibland är det svårt att skilja på vad som är sjukdomen och vad som är andra symptom eller besvär. Ibland när jag gnäller lite över nåt, säger min man “ja men sådär kan ju jag också känna” eller “det tror jag nog fler har känt, du sover ju så dåligt”. Ja o.s.v. Ibland tror man att man är ensam om sina besvär eller att de är liksom “unika” för sjukdomen och man blir lite deppad.. Men som tur är så har jag ju en man som kan påminna mig om att man faktiskt kan må dåligt utan att det är nåt skov eller annat sjukdomsrelaterat som jag känner, utan bara helt enkelt är trött, är överansträngd eller så.

Jag har jätteont i höfter, mage och bäcken, känns precis som när jag var gravid, dock inte riktigt lika illa. Vad jag har förstått så borde jag inte känna det så längre, det är ju endå snart ett år sedan jag var just gravid. Men det har tilltagit i det sista och jag vet inte vad man ska göra. De på ms-centret rycker på axlarna och ja..vad ska jag göra mer än ta panodilen och försöka stå ut?

Känns bara så jäkla retsamt när jag känner att jag mår bättre i sjukdomen och skulle kunna ha ett rätt bra problemfritt liv om det inte vore för smärtan! Känns som ännu ett problem och ännu mer “är det inte det ena så är det det andra” som jag tycker har följt mig hela mitt liv.

Jag har de senaste åren varit väldigt positiv och sett framåt och tänkt att det blir bättre, men i det sista så har jag varit lite deppad, lite utav en pessimist och inte kunnat se längre än till kvällen.

Det får bli slut på det nu!

4 kommentarer:

Sofie sa...

Kram till dig.
när jag läser första stycket i ditt inlägg så känner jag igen kommentaren från din make, min säger det samma. Jag däremot är inte lika "snäll" som du mot mannen. Jag blir sur och säger att han inte förstår. Fick mig en liten tankeställare när du skrev att du hade tur med en man som påminner dig och tar ner dig på jorden.
Tack för det
/Sofie

Lilly Lee sa...

Ja man kan väldigt lätt se saker svart eller på fel sätt när man är inne i sitt och sin sjukdom. Lätt stt stöta bort de som faktiskt menar väl! Kram till dig!

messan sa...

Jag känner igen det också från mina i närmsta närhet. Det kanske är så att man är så inne i sin egna sjukdom så man ser inte att andra också har besvär.
Jag är inne i en period nu också. Har ett skov och jag har så ont i fötter speciellt under. Inte kul att det gör ont när man går.

Vi kämpar tillsammans och jag är så glad att jag har mina MS kollegor. Stort tack!
Hoppas du mår lite bättre.
Varm kram

Lilly Lee sa...

Tråkigt att höra Messan, att du har skov :-(

Ja det är skönt att man har er! Kram!